Thursday 2 October 2014

ALHAMDULILLAH..RM 0.20 SEN JE PUN!!!




Sepertimana yang kita ketahui semalam masyarakat Malaysia heboh membincangkan isu harga minyak RON95 dan DIESEL naik RM 0.20 sen tak kiralah sama ada di laman sosial (facebook, weechat, instagram, twitter), di tempat kerja, kedai makan dan..semestinyalah di stesen Minyak sendiri. 







Pergi je mana-mana pot pet pot pet isu minyak naik ni, sampai hari ni pun saya percaya masih ada lagi yang bercakap-cakap tapi hanya mampu bercakap dan meluahkan sesama sendiri dan yang pasti tiada apa yang boleh diubah lagi.

Antara komen masyarakat mengenai isu 'penurunan subsidi minyak' di Newsfeed facebook, twitter, instagram dan weechat saya.







Nak risau apa, harga minyak tak naik pun..CUMA subsidi dikurangkan, setuju ke setuju? Nak marah buat apa..pilihanraya 4 tahun lagi, banyak lagi masa. Nanti bila dapat BR1M semua lupa, macam tak ada apa-apa berlaku. Marah kejap je tu..5 minit, 10 minit..hehe, tepuk dada Tanya selera. Normallah rakyat Malaysia mudah lupa kan.

Kesan kepada kenaikan harga minyak memberikan impak yang teruk kepada kita semua, harga gula akan naik, harga minyak akan naik, harga ikan, tepung, bawang dan semua-semualah akan naik kerana berlakunya peningkatan kos pengangkutan (transportation cost).





Ni belum lagi dicampur dengan GST yang bakal dilaksanakan tidak lama lagi, ditambah pulak dengan kenaikan taraf elektrik. Calculator oh calculator..pening oh! stress oh! Salah siapa? Kita yang memilih dan kita juga yang harus mencari jalan untuk menghadapi situasi sebegini untuk 4 tahun akan datang.



PILIHAN PENENTU HIDUP ANDA

Kita tidak boleh ubah ekonomi dunia tapi boleh ‘control’ ekonomi hidup kita, tiada barang yang akan turun, tiada harga rumah yang akan turun, inilah yang dikatakan sistem ekonomi kapitalis & inflasi. Fahamilah sebaiknya.


APA YANG BOLEH ANDA BUAT?




Pilihan ditangan anda samaada nak bersusah payah cari pendapatan tambahan ataupun bersusah payah mengurangkan perbelanjaan hidup. 

Jika Tanya saya sudah pasti saya pilih bersusah payah untuk tambah pendapatan daripada terpaksa berkesempitan hidup ‘tak cukup duit’. 

Anda mesti igat taraf hidup semakin hari semakin meningkat dan jangan terkejut harga barang akan terus meningkat..meningkat dan terus meningkat. Jangan haraplah akan menurun. Tidak mungkin!


BUATLAH BISNES




BISNES? Ya bisnes..berniaga..carilah mentor yang sudah berjaya untuk anda memulakan bisnes, belajar sebanyak mungkin ilmu dari mereka kemudian buatlah secara part time pada permulaannya.




Dan masa nilah baru anda boleh cakap ALHAMDULILLAH..NAIK RM 0.20 SEN JE PUN!!!


PERCUMA untuk anda yang sedang berfikir-fikir untuk memulakan bisnes. Dapatkan ebook SORRY BOSS SAYA TERPAKSA BERHENTI KERJA sebagai panduan dan motivasi hidup anda.


CLICK HERE



Ebook ini merupakan kisah benar kejayaan seorang Engineer yang menjalankan online business dan terpaksa berhenti kerja selepas 6 bulan. Hayati kisah-kisah menarik di sini.Baca sampai habis tauuuu..

Sekian,

HUDA
"Love yourself be yourself"

1 comment: